Küszöbön áll az új, revised PHB megjelenése, így keresve sem találhatnánk jobb időt arra, hogy visszatekintsünk és értékeljük az 5. kiadást! Mostantól, hogy ne a Facebook tárhelyét foglaljam a wall of textjeimmel, a kalandokessarkanyok.hu-n lesznek elérhetőek.

Ez az én saját, szubjektív listám a kiegészítőkről. Ha még vannak újak a hazai közösség háza táján, akkor ez a cikk nekik ad egy átfogó képet, mit érdemes megvenni, meg mit nem. A régiek meg mondhatják rá, hogy „Nono, nem úgy van az!”
Állítólag a következő phb kompatibilis lesz ezekkel, majd kiderül, mennyire. Talán nem haszontalan átnézni, mi is fordult elő bennük.

Mivel a teljes paletta majd 40 könyvből áll, hosszas tépelődés után arra jutottam, hogy 3 kategóriára bontom a kiadványokat: Eszközgyűjtemények, Settingek és hozzájuk kötött kalandok, önálló kalandkönyvek. Ezek egyikébe sem esik bele a szentháromság (PHB, DMG, MM), őket nem méltatom, ez kifejezetten a kiegészítőkre vonatkozik. Fontos kiemelni továbbá, hogy csak a WOTC által kiadott könyvekre megyek, 3rd party mentesen, mert annak mélyek és mocskosak a bugyrai, soha nem érnék a végére. Továbbá a Monsters of The Multiverse és az apró füzetes toldalékanyagok, mint például a Tortle Package ugyanígy kiesnek belőle.

Ez ma az első rész, az Eszközgyűjtemények rangsora.

Nos, mit értek Eszközgyűjtemények alatt? Olyan kiadványok, amik világtól és kalandmodultól függetlenül szolgáltatnak eszközöket mesélőknek és vagy játékosoknak. Ezekben jelentek meg a kasztok, különféle szörnygyűjtemények, csapda- vagy éppen puzzleötletek. Gyakori kritika az 5e felé, hogy túlzottan a játékosok felé hajlik eszköztár bővítés tekintetében, ami egészen az utóbbi két-három évig majdnem igaz is volt, de ez csupán látszat. Ha a teljes egészét nézzük, akkor megjelent 7 eszköztár könyv, 10 setting leírás, 3 kezdőkészlet, 17 kalandkönyv. Na most, ha ezt leszűkítjük az eszköztár könyvekre, akkor a Xanathar meg a Tasha volt jobbára játékosfókuszált, a többiben elszórtan akadt nekik opciók, csak úgy, mint a többi kategóriában, amik tulajdonképpen mind mesélőorientáltak. Úgyhogy kedves mesélők, picsogást befejezni, és örüljetek annak, ami van!

Ez persze nem azt jelenti, hogy csak a mesélőknek lenne diverz eszköztár biztosítva, hiszen a játékosok a kiadványok alatt felhalmoztak a 13 főkarakterosztály mellé 121 alkasztot, 50 játszható fajt, kb 100 backgroundot és 105 választható feature-t. Mind ezek mellett a mesélőknek több ezer oldal áll rendelkezésükre inspirálódni. Igaz, nem írja le egyik kiadvány sem explicit, hogy ezt meg ezt csináld, sokszor megmarad ötletelés szintjén, de hát na. Az élet kemény és igazságtalan.

Vágjunk is bele a listánkba!

7. helyezett: Fizban’s Treasury of Dragons (6/10)

Számomra ez volt a leggyengébb eszköztárkönyv a felsoroltak közül, de még ez is elég combos. Rengeteg menő dolgot tartalmaz, de sajnos a sárkányok természetüknél fogva ritkán tudnak előkerülni játékban, és akkor is inkább magasabb CR-en érdekesek, amitől egyfajta nesze semmi érzetet kelt a kiadvány. Rossznak kimondottan nem nevezném, mert amikor előkerül, akkor nagyon hasznos, de ez rendkívül ritkán történik meg. Leginkább úgy lehet jellemezni, mint amikor megveszed a top 50 kívánságot, amit hullócsillagnál kívánhatsz, aztán kiülsz az éjszakába a könyveddel és várod a csodát.

Előnyök:

  • Sárkányok!
  • Sárkányok!
  • Sárkányok!
  • Érdekes szörnyek a bestiáriumban
  • Egy-két érdekes varázstárgy
  • Drakewarden Ranger

Hátrányok:

  • Túl specifikus
  • Gyengén szerkesztett
  • Lusta, értéket nem képviselő térképgrafikák (ilyet szó szerint bárki tud)
  • Mivel a sárkányok nagy része megérdemli, hogy kampány bossok, de legalábbis midgame bossok legyenek, ezért ezeknek a lényeknek a használata és az infó, amit kapsz hozzájuk 10 évente egyszer fognak előkerülni
  • A Sárkányok eredettörténete az eredeti világgal (epikusnak szánt butaság, talán futó mendemondaként kerülhet elő, írhatták volna a helyére azt is végtelenítve, hogy Lorem Ipsum Dolor)

6. Helyezett: Bigby presents: Glory of The Giants 6.5/10

A FToD szellemi utódja, átfogó kiadvány, ami az óriásokat taglalja. Szintúgy nagyon niche gyűjtemény, személy szerint nem különösebben szeretem az óriásokat. Minimális karakteropció, (amik egyébként annál érdekesebbek), rengeteg számomra butaságként ható helyszínötlet. Kérdezhetnénk, miért kerül előrébb a Fizbannál, ha ennyire szar? Nos azért, mert az óriásokat sokkal könnyebb beilleszteni játékba. A kiadvány ad értelmes infót 5. szint feletti játékokhoz is (ami azért még a gyakran előforduló kategóriába esik) és late game-hez is a Scionok képében. Őszintén remélem, hogy a 2025-re pletykált elementálos verzió jobb lesz.

Előnyök:

  • Giant Strike Featek
  • Scionok
  • Sok érdekes szörny, amivel ki lehet színezni egy 5-15 közötti kampányrészt
  • Világfüggetlen
  • Óriások! (igen, előny, mert módjával használva az óriások félelmetes ellenfelek is lehetnek)

Hátrányok:

  • Óriások! (igen, ez a hátránya is, mert bárhogy igyekszik, az óriások akkor is csak ütni tudnak meg kővel dobálózni, rendkívül unalmas őket mesélni, civilizációs szinten meg nem érdemes mesélni őket)
  • Erőltetett, nem túl kreatív helyszínek
  • Számomra utálatos, rácspapíros minimalisztikus térképek, amik semennyire nem inspirálóak)
  • Szintúgy túl specifikus, mint az elődje
  • Látszat változatosság, a már ismert óriásféléken kívül a szokott 4 verzió (machine, mindflayer, mimic, elementál), amik mellé óriás állatokat raktak, amik a kreativitási skálán sajnos eléggé lefelé tendálnak. Ezek nem olyan nagy negatívumok, csak azért említem meg, mert engem ez a tendencia zavar borzalmasan. Valami közvéleménykutatásból biztos kiszedte a marketinges, hogy ez a 4 a legkedveltebb és checklistszerűen generálják őket, mintha muszáj lenne

5. Helyezett: Mordenkainen’s Tome of Foes (7.5/10)

Ez a könyv kifejezetten jó volt. Itt még a Wizards átfogó ötletelésre törekedett. Kapunk egy szép leírást a Vérháborúról, ami az Ördögök és a Démonok közt folyik. Bemutatja a főördögöket és Démon Hercegeket. Játékosok és mesélők számára is hasznos részekbe tartozik az elfek, törpök, gnómok és félszerzetek civilizációit bemutató rész. Főleg a magasabb cr-re fókuszál, emiatt ez is egy alulhasznált és alulértékelt könyv. Sajnos a Monsters of the Multiverse megjelenése óta nem nyomják, ezért már csak ebayről lehet kb beszerezni vagy használtan. Mindenesetre ezt már tiszta szívvel tudom ajánlani, az évek alatt sokszor tett jó szolgálatot. Ha minden igaz, a Mike Mearls éra utolsó kiadványa volt. Az még az verzió volt, amikor Chris Perkinst nem engedték túl közel a DND-hez, és nem Jeremy Crawford jelleggel arra fókuszáltak, hogy “legyen benne dinoszaurusz”, hanem ténylegesen fejlesztettek valamit.

Előnyök:

  • Elfek és törpök aktuális háttértörténete
  • A félszerzetek hiedelmvilágának beépítése egy karakterbe a kapu a next level játékhoz
  • Ami szörny itt papírra került, majdnem mind arany
  • Kellő mennyiségű információ a kultúrák élővé mesélhetőségéhez
  • Bloodwar!
  • Egy tonna démon és ördög, mert azokból sosem elég

Hátrányok:

  • Nagyrészt a magasabb CR-ekre fekteti a hangsúlyt, ezért kisebb réteget tud megszólítani
  • Megverném azt a szerencsétlent, aki a Corellon áldása részt papírra vetette
  • Itt kezdődött először a Shadar Kai elfekkel, hogy egy nagyon jó ötletet papírra vetettek, aztán nem kezdtek vele semmit, csak megmaradt ötletként, de marketingben úgy beszéltek róla, mintha kidolgozott lenne
  • Már nem kapható

4. Helyezett: The Book of Many things 8/10

Az 5e történetének legérdekesebb és talán általam legjobban várt kiadványa volt. Az deck of many things az egyik legizgalmasabb varázstárgy a játékban, nagyon vártam, hogy olvashassam. Ahogy azt egy korábbi ismertetőmben írtam, a kiadvány 2/3-a bőven kárpótolja az embert az első 1/3 hibáiért. Rengeteg sztoriötlet, rengeteg tárgy, nagyszerű ajánlások.

Előnyök:

  • Világfüggetlen
  • Kampányfüggetlen
  • Önálló one-shotokhoz bőven használható
  • Egy tonna varázstárgy
  • Kidolgozott ellenlábasok/riválisok
  • A pakli több verziója ismertetett, így azt használhatod, amelyik a te kockázattűrésednek megfelelő komolyabb energia befektetés nélkül
  • A Hold-dungeon
  • Kártyákat adnak mellé!

Hátrányok:

  • A könyv első 1/3-a Lorem Ipsum Dolor
  • Sok benne az olyan dolog, amit az MToF-nál említettem, hogy kidolgozatlan ötletként került bele, de marketing anyagként használták hozzá
  • Chris Perkins túl közel állt a varázstárgyakhoz, ezért nagy részük napi egyszer vagy háromszor használható

3. Helyezett: Tasha’s Cauldron of Everything 8.5/10

A nemsokára emlegetésre kerülő XGtE utóda. Egy tonna alkaszt, egy tonna opcionális szabály a kasztokhoz. A mára egyik kedvenc opcionális szabály, a faji módosítók szabad elosztása +2/+1 vagy +1/+1/+1 arányban itt került bevezetésre. A mágikus tárgyak érdekesek, az aktív, dinamikus játékot támogatják. A fent említett alkasztok pont megfelelő erőszinten vannak és inspiratívak. Több ilyen kiadványra lenne szükség. A harcosok testreszabhatóságát segítő fighting style-ok kibővítése szerintem a legjobb ötletek közé tartozik. Még a rangert is megpróbálták megfixálni, és egyébként nem is álltak messze a sikertől vele. A mesélők számára adott puzzle-ök nagy része érdekes, többet használtam is már, meglepően jól beépíthetőek. A Group patronok komoly segítséget jelentenek a kezdő DM-eknek.

Előnyök:

  • Érdemi segítség kezdő kalandmesetereknek
  • Chapter 4-ben a legjobb randomtáblázatok vannak, amiket a Wizards valaha papírra tudott vetni, nem csak d4 random szörnnyel találkozol, hanem az adott területi hatással autentikusnak ható esemény történik (Ezt a részt is többször használtam már)
  • Erős, de nem túl erős alkasztok
  • Érdekes varázstárgyak
  • Érdekes spellek
  • Érdekes Featek
  • Érdekes Fighting style-ok
  • A puzzle-ök nagy része működőképes
  • A lehető legkisebb Lorem Ipsum Dolor mennyiség, ami Wizards kiadványban előfordult
  • Sidekickek, amikkel bármikor leültethetsz egy laikust is játszani

Hátrányok:

  • Megosztó döntések a szabályokat illetően
  • A puzzle-ök másik fele
  • Itt kezdődött egy olyan mentalitás, ami azt próbálta behozni, hogy nem számít, mi van a papírra írva (gondolok itt a “Changing Subclass” részre, ahol a paladin reggel felkel és letesz egy másik esküt, mert az már csak így működik)

2. Helyezett: Volo’s Guide to Monsters 9/10

Ez szerintem a valaha kiadott legjobb kiegészítő, amit kalandmestereknek adtak ki. A leggyakoribb CR range-et támogatja, eszetlenül jó leírások a koboldokról, yuan-tikról, goblinokról, orkokról és a többiről. A térképek igényesek, szépek, szemléletesek. A játékosoknak érdekes fajokat hoz be, mint például az Assimaarok alfajai. Értelmes táblázatok, amik érdemben segítenek színessé és élhetővé tenné a sztorit. A szörnyek közül nem tudok olyat hozni, hogy ez minek volt itt. Kellően rádolgozik arra, hogy amikor orkot mesél valaki, akkor abból ne csak Ork 1, Ork 2, Ork 3 legyen, hanem változatosság legyen köztük. Nagy kár, hogy már nem kapható, ez az egyetlen dolog, amiért lemarad az első helyről. Utódja a Monsters of the Multiverse, ami pont a fent említett részeket hagyja ki. Ha megteheted, hogy Ebay-ről vagy valahonnan használtan beszerezd, fizesd ki érte, bármennyit kér.

Előnyök:

  • Használható táblázatok
  • Érdemi színesítés, ami nem arra megy rá, hogy valamilyen testi vagy mentális fogyatékossága legyen a szörnynek
  • Használható anyagok
  • A leggyakrabban játszott 1-12 szinteket támogatja, elképesztően sokszor használtam már
  • Játékosi szemmel is hasznos, hiszen az ismertebb szörnyfajokat helyezi el a világban
  • Rengeteg érdekes és használható szörny
  • Igényes térképek

Hátrányok:

  • Lorem ipsum dolor szörnyek, pl. 2 féle tehén, delfin
  • Nem kapható már

1.Helyezett: Xanathar’s Guide to Everything (9.5/10)

És igen, elérkeztünk a szerintem legjobb 5e kiadványhoz, ami még ma is kapható és beszerezhető. Ez a kiegészítő nem csak, hogy nagyszerű alkasztokat adott a játékhoz, de a 2014-es PHB és DMG hibáit is megpróbálta orvosolni. A faji featek kellően kísérletezőek és kockázatvállalók voltak, az adamantine vért nélkül jóformán magasabb szinten kezdő harcos vagy paladin karaktert el se tudok már képzelni. Alternatívákat adott cr számításra encounter buildinghez, meglévő szabályokra épített azok megváltoztatása nélkül, helyenként a gyengén megírt szabályokat helyettesítette. Például: a mai napig az itt megjelent varázstárgy vásárlási rendszert használom a kampányaimban, mert bármikor egyszerűen helyben be tudom árazni vele, bármit találnak, és értelmezhető sávokon belül (ellentétben az original DMG szabállyal, ahol 1 ár volt megadva/ritkasági fok. Összességében újító volt, és azt tette, ami a dolga: kiegészítette az alapokat.

Előnyök:

  • A leggyakrabban multiclassolt alkasztok vannak benne
  • Faji featek
  • Új ötletek
  • Extra magyarázó szabályok
  • Mindenkinek (Dm-nek és játékosnak is) hasznos
  • Névtáblázat a végén
  • Még kapható
  • Mesélői eszköztár bővítés hatékonyan
  • Nem ugyanolyan a játék nélküle
  • Használható extra tippek karakter backstory írásához
  • Használható csapdakészítési szabályok
  • Használható csapdák
  • Hasznos spellek

Hátrányok:

  • Rövid, az egyik legvékonyabb 5e kiadvány
  • Az előrendelés mellé adott extra faji featek nem kaphatók már sehol, pedig nagyon ötletesek voltak és igazán sokat adtak a játékhoz
  • Azóta sem vitték tovább az ebben megkezdett irányt
  • Akad bőven Lorem Ipsum Dolor a DM tools leírások közt
  • Az appendix A miért csak függelék, azt soha nem értettem, így nagyon kevesen olvasták el valaha, pedig konkrét 200 oldalas 3rd party könyvek vannak a témában

Ez volna tehát az én Pro és Contra alapján rangsorolt listám a revízióig megjelent 5e eszközgyűjtemény kiegekről. Korántsem mondanám őket hibátlannak, és sokkal inkább a ‘tapasztald ki, mi csak segítünk” irányba esnek, mint a konkrétan kézmegfogósan végigvezető kategóriába. Bármennyire is szerettem a kiadást, mára érezhetően korosodik, bár legalább egy fél életre elegendő kontent van még benne, amit lejátszhatnék/megírhatnék. Reméljük, hogy a 2024-es revision utáni kiegészítők inkább a Mike Mearls típusú tervezés felé mennek (Volo, Xanathar), mint a Crawford-Perkins irányba (Fizban, Bigby).