A Dragonlance megjelenésével végre visszatérünk  Krynn világához az 5. kiadású DnD-ben. A vörös sárkányok serege menetel, és az élőhalott legenda, Lord Soth valami baljóslatú dolgot keres rég elfeledett Istarran romjai között. A játékosoknak segíteniük kell Solamnia védelmében, sereget kell gyűjteniük, és meg kell hiúsítaniuk Lord Soth erőfeszítéseit, hogy megfordítsák a háború menetét. De vajon megéri-e ezt a kalandpályát játszani ?Szerezd be a Shadow of the Dragon Queen -t, és nézz szembe a közeledő hordákkal, miközben megismerkedsz mindennel, amit tudnod kell.

Mi az a Dragonlance?
Dragonlance egy népszerű szetting, amely egészen a D&D 1. kiadásáig nyúlik vissza, és a D&D teljes története során számtalan regény, kiegészítő és kaland jelent meg. Teljes értékű, kidolgozott fantasy világ, regényekkel, videojátékokkal, képregényekkel és hatalmas rajongótáborral.

A  Dragonlance szettingről, el lehet mondani, hogy  elég mélyen beavat a Krynn világának ismeretébe. Talán, felszínesen átfutva egy általános fantasy világnak tűnik, de ez csak azért van így, mert olyan sok más fantasy világ inspirálódott a Dragonlance világából. A Dragonlance az őse vagy eredete annak, amit ma már klasszikus fantasy-ként tartunk számon. A legendás szerzők, Tracy Hickman, Margaret Weis olyan karakterekről írtak könyveket, mint Rastilin és a kender Tasslehoff Burrfoot.

Mi van a társasjátékkal?
A társasjáték nem szükséges a szerepjátékhoz, de felhasználható hozzá.
A kaland során 12 olyan helyzet van, amikor seregek csapnak össze, ennek során a Warriors of Krynn társasban lejátszhatod a csatákat. A hősödet irányítva befolyásolhatod a csaták menetét. Érdekessebbé teheti a játékot, de nem szükséges a Shadow of the Dragon Queen kaland végig játszásához.

Mi van a Shadow of the Dragon Queen -nel?
A Shadow of the Dragon Queen egy kampány, ami a Dragonlance szetting része, Dungeons and Dragons 5. kiadásának szabályrendszere alapján. Egy 224 oldalas, kemény borítójú könyv, amit a dragonshop.hu -n 16 000 Ft -ért tudsz megvásárolni. A DragonShop Facebook oldalán találhatsz kedvezményes kupont is a könyvhöz.

A könyv a következőket tartalmazza:

  • Dragonlance világának Krynn -nek a bemutatását
  • 1 új, játszható fajt
  • 2 új hátteret
  • 7 új Feat
  • 1 új kaszt típust
  • 2 új, ostrom fegyvert
  • 4 új varázstárgyat
  • 22 szörny és Nem Játékos Karakter statisztikát
  • és magát 1-10 szint közé eső kalandot

Dragonlance lore
Ha nem simered a Dragonlance világát, Krynn -t, ez a könyv enged egy betekintést a világ történelmébe  Ez azonban NEM egy setting könyv. Egy könyvben nem fér el a teljes Dragonlance lore, így annyit kaptunk belőle, ami a kalandhoz szükséges.

A kender faj
Margaret Weis és  Tracy Hickman a Sárkánydárda Krónikákban olyan tökéletesen mutja be a fajt, ahogy én sosem lennék képes. A trilógiát a világmegismerése miatt is érdemes elolvasni és a kender faj bemutatása miatt is. Elöljáróban, pici, fürge lények, akik kiválóan huncutkodnak. Lopnak, gúnyolódnak. Könnyen összetéveszthetőek egy gyerekkel.

2 új háttér
Dragonlance specifikus háttereket kapunk, Solamnia lovagja (Knight of Solamnia) és a magas mágia varázslója (Mage of High Sorcery). Nagyon emlékeztetnek a Strixhaven hátterekre, mivel a játékosokat Dragonlance-hez kötik, és és adnak extra képességet is. Ezek azonban éppen elég általánosak ahhoz, hogy más kampányokba is beilleszthetőek legyenek „power boost” opcióként, de figyelem(!) erősebbek, mint a meglévő hátterek.

7 új feat
A Shadow of the Dragon Queen megengedi az ingyen feat -eket, ami a skilled vagy  tough lehet 1. szinten. 4. szinten újabb 11 ajándék feat vár. A 7 új feat feltételhez között, vagy egy mágikus rendbe vagy egy lovagrendbe lépés szükséges. Erre majd 4. szinten lesz lehetőség. Így a játék mechanika és a lore kéz a kézben jár.

Holdvarázsló alkaszt
Ez az új archetípus lehet a játék egyik csúcspontja. A holdfázistól függően különböző varázslatokat és erőket ad, amelyekkel dolgozhatsz, és végül lehetővé teszi, hogy irányítsd a „fázisodat”, így majdnem 3 különböző archetípust kapsz egyben, amelyek között váltogathatsz. Ahogy Raistlin is volt mindenféle köpenyes.

2 új ostrom fegyver
Jellemzően nincsennek ostrom fegyverek a Dungeons and Dragons 5. kiadásában. Így nagyszerű ajándék ez a 2. Az egyik a személeket teleportáló Gnomeflinger, a másik pedig a sárkány leheletet köpő kocsi, a Boilerdrak. Egy ilyet birtokolni a karakterek számára, a játék csúcsa lehet!

4 új varázstárgy
Spoiler: az egyik egy igazi Sárkánydárda. Van még 2 másik, érdekes varázstárgy és egy kaland specifikus is, ami az utolsó fejezetben lesz fontos. Kicsit varázstárgy szegény a kaland.

22 nem játékos karakter és szörny statisztikája
Rengeteg sárkány és még több sárkány! Dehát ez a Sárkánydárda Krónika! Takhissis, aki árnyat vett Krynn -re a gonosz sárkányok istene. És persze a sárkányok holdudvara a sárkány fattyak. Vajon az 5. kiadásban is kővé vállnak?

Shadow of the Dragon Queen kalandfolyam
De térjünk a lényegre. Kell pár 0. alkalom, ahol kialakul a karakterek előtörténete, ami segíti az autentikus kalandba illeszkedést. Itt nem annyira a harc a fontos, mint inkább abba az irányba tereli a játékosokat, hogy játékosokat, hogy feltegyenek néhány fontos karakterépítő kérdést, illetve a játékosok még a kampány kezdete előtt bekapcsolódnak a cselekménybe.

Gyászszertartást megszakító vörös sárkány sereg indítja be a cselekmény, kényszeríti a karaktereket az összefogásra és a nagyobb dolgokat előre vetítő kalandok forgatagába. Ez egy háborús kampány. A játékosok hősök, de egy sokkal nagyobb konfliktus részesei. A Warriors of Krynn társasjáték a csata jelenetek lejátszásnál lehet hangulat fokozó. Az ötlet lényege, hogy ahelyett, hogy a D&D-ben a nagyszabású csatákat szerepjátékon keresztül oldanánk meg, inkább a társasjátékban játsszuk le a csatákat és határozzuk meg a  kimenetelét. A társasjáték előnyére legyen mondva, hogy továbbra is a hősök szerepébe helyez minket (az 5e osztályok alapján).  A paladinok és bárdok lelkesíthetik a csapatokat, a tolvajok mehetnek, hogy megpróbálják leszedni az ellenséges karaktereket, a papok gyógyíthatják az elesetteket. Elősre lehet furcsa lehet a játékot megszakítani és elkezdeni egy rövid társasjáték csatát, de ki kell próbálni és kiderül!
A pletyka szerint a játék elemeken spórolt a Wizards. A figurák festése is lehetett volna szebb és talán jobb minőségű kártyákat, zsetonokat kellett volna a dobozba tenni. A figurákat ki-ki újra festheti, de a többi, ha igaz a probléma, elég nehezen megoldható. Kártya védőzött kártyák. De mi lesz a zsetonokkal?

A kalandhoz visszatérve, a játékosok egy kontinenseken átívelő háború kellős közepén vannak, és közvetlenül egy hadsereggel dolgoznak. Ez NEM sandbox,  a kaland meglehetősen lineáris. Ennek ellenére lehetővé teszik a különböző kimeneteleket és a játékosok döntéseit az egyes küldetéseknél, de az átfogó történet ütemei és a fejlődés rögzítve vannak. Én bevallom, eleve nem vagyok sandbox párti. De nem vagyok railroad párti sem. Pont az ilyen kellemes, középutat kedvelem, mint amit a Shadow of the Dragon Queen ad.

A kaland 2. felében, a játkosok korábbi döntéseinek tükrében és a csaták függvényében, jöhet egy terület felfedezős rész. Ez azonban eltér a megszokottól, hiszen vélhetően egy sereggel kell együtt mozogni.

A kalandban a nem játékos karakterek szórakoztatóak és változatosak. Az unatkozó kender vámpírt vagy a bunkó nemes, aki az elején akadályként viselkedik remekül kiemelhető példának. Kell harcolni sárkány fattyak ellen vagy sárkénylovasok ellen, amik azért változatosak, nem ismétlődnek és a kedvére tesznek a harcolni vágyó karakternek. De harc után jöhet a szerepjáték és az intrika 🙂

Mi a pozitív a Shadow of the Dragon Queen -ben?
Erre nem tudok objektíven válaszolni. Maga a Sárkánydárda. Igen, a Sárkénydárda krónikákon szocializálódva az egyik kedven Dungeons and Dragons világom. Azért próbáljuk meg. Meg ha nem is meséled a kalandot, sok ötletet tudsz átemelni a saját kampányodba. Jók a karakter opciók. És szerethetőek a helyszínek. Egy jól felépített kalandot kaptunk.

Mi a negatív a Shadow of the Dragon Queen -ben?
SEMMI! Ha sandbox őrült vagy, lehet szűk lesz a játék. De nem is teljesen lienáris, adj neki esélyt, lehet szeretni fogod.  És ha azt vártad a könyvtől, hogy Krynn teljes lore -ja a kezedben lesz, megismerhetsz miden helyszít a világban, csalódni fogsz. A kalandhoz szükséges dolgok vannak bemutatva. Ez már nem az Ad&D korszak, mikor egy világhoz kezdetnek megjelent a setting, de úgy, hogy minden kérdést kielégített, majd jöttek a kiegészítők, a kalandok. Merem remélni, hogy ez az idő nem múlt el örökre!

Aminek alapnak kellene lennie, az a sárkényokon lovaglás. Azonban erről szó sincs. Erről hiba volt lemondani a Wizards -nak, nagyon nagy hiba.

Összefoglalva
A kaland szerethető nosztalgikus hozzáállással és anélkül is. Ha nem ismered Krynn -t, akkor sincs baj, ha ismered, az csak jó. A kalandhoz minden szükséges információ a könyvben van.
Többet építenek a hangulatra, mint az akciókra, így a harc orientált csapatok unalmasnak találhatják. Vagy csak egy érdekes és alternatív d&d -nek!
A mostani online játszós világban a társasjáték behúzása a mesélésbe elég nehézkesnek hangzik. Még úgy is, ha van asztal melletti játék. De ez hamarosan kiderül, nemsokára megjelenik és ki lehet próbálni. Szerencse, hogy a társas nélküli játszható, élvezhető a kaland

Nem igazán van hibája a Shadow of the Dragon Queen -nek. Nagyon jót lehet vele játszani, nagyon jól lehet szórakozni közben. Fantasztikus élmény a sereg toborzás és a vörös sárkányok csatában való legyőzése.

 

Ezen írás alapját nem személyes tapasztalat jelenti. Vicki Bell írása alapján készült.